A green washing az a látszatcselekvés, amivel az amúgy irtózatosan környezetpusztító cégek próbálják kimosni magukat a bajból. Léteznek-e egyáltalán környezettudatos cégek, munkahelyek és milyen eszközök vannak az egyszerű földi halandók kezében?
Mit teszünk, ha már kipipáltuk a szelektív hulladékgyűjtést, inkább kézben hozunk haza mindent, mintsem egy darab műanyagszatyrot is elfogadjunk és egy lépést sem teszünk a vízszűrős kulacsunk nélkül?
Elkezdjük megválogatni a beszerzési forrásainkat és előnyben részesíti azokat a gyártókat, ahol gondolnak a környezettudatosságra.
Sajnos azonban, ugyanezen a gondolatmenet mentén indulnak el a legnagyobb környezetpusztító cégek is, akiknél előbb-utóbb felüti a fejét a zöld marketing és azok a látszatcselekvések, amelyekkel kompenzálni próbálják a környezeti terhelést, vagyis a GREEN WASHING.
Fogyasztóként nincs sok esélyünk
Hiába látjuk azt, hogy a gyártók elkezdtek foglalkozni a környezettudatossággal és megjelennek az erre reagáló lépések. Ne felejtsük el, hogy fogyasztóként nincs sok esélyünk, hiszen minden gyártó minimalizálni akarja a kiadásait és maximalizálni a bevételeit, ebből következik, hogy mindig a legolcsóbb megoldást választja a tevékenysége zömében (és általában ez okozza a legnagyobb környezeti terhelést), és jó sokat költ a marketingre, amiben csak egy eszköz lesz a környezettudatosság.
Munkavállalóként viszont van!
Viszont, ha képesek vagyunk a dobozon kívül gondolkodni, egy más felületen sokkal jobban meg tudjuk fogni a gazdaság szereplőit. Ez pedig a munkaerőpiac.
2021 őszén a fenntartható, környezettudatos munkahelyekről beszélgettünk a szemléletformáló sorozatban, ahol a Zöld Műhely munkatársai beszéltek arról a jelenségről, hogyan keresi egyre több munkavállaló azokat a munkahelyeket, ahol valódi figyelem irányul a környezettudatosságra. Munkaerőre pedig minden gazdasági szereplőnek szüksége van.
A beszélgetésből kiderül, hogy az olyan helyzetekben, mint ami a jelenlegi is, ahol minőségi munkaerőre nagy szükség van, a munkavállalók bizony válogathatnak a munkahelyek között és sok esetben nyom a latban az, hogy egy adott cégnek milyen a társadalmi reputációja, mennyiben figyel a környezeti terhelése csökkentésére és az irodai környezetben is a környezettudatos, pazarlást és túlfogyasztást elkerülő működésre.
Éljünk a kezünkben lévő hatalommal és válasszunk olyan munkahelyet, ahol nem bullshit a környezetvédelem.
Aki pedig kíváncsi a beszélgetésre, itt meg tudja nézni: