Vicces, de a svéd húsgolyónak is van napja, méghozzá a mai, augusztus 23. A svédek ezt a napot ünnepélyesen egyik legnagyobb kedvencüknek, a húsgolyónak dedikálták. És hogy miért foglalkozunk ezzel a klímaváltozás kapcsán? Mert az IKEA, aki talán a legtöbb húsgolyót adja el évente, nemrégiben ráállt a húsmentes húsgolyó gyártására, a fenntarthatóság jegyében.
Egyre több étterem dönt úgy, hogy tesz valamit a klímaváltozás ellen és mi, földi halandók nehezen tudjuk eldönteni, hogy ez marketing-eszköz, vagy valódi tettvágy. Eredménye mégis van ezeknek a tetteknek, hiszen a nagy piacvezetők zöld iránya előbb-utóbb mentálisan is hat azokra, akik követik ezeket a láncolatokat, tehát mindegy, hogy mi is a valódi indok, a lényeg az eredmény.
Az IKEA a svéd húsgolyó imádata kapcsán egy olyan lépést tett, amivel megnyerte magáknak mind a vegákat, mind a klímaváltozással foglalkozókat. Bevezette a húsmentes húsgolyót, aminek fogyasztásával állítólag 1/25-ére esik vissza az adott főétel karbonlábnyoma, mintha ugyanez húsos verzióban kerülne az asztalra.
Ez egyaránt jó hír azoknak is, akik elvi okból nem esznek húst, és azoknak is, akik csökkenteni szeretnék húsfogyasztásukat, fenntarthatósági okból, de nem akarnak lemondani az ízekről sem. Az IKEA ugyanis azt ígéri, hogy a húsmentes húsgolyó pontosan olyan állagú és ízű, mint a húsos verzió.
Mindenki járjon utána, hogy ez valóban így van-e, de egy próbát tenni mindneképpen érdemes. Bízunk benne, hogy ez a fejlesztés kis lépés ugyan az IKEA húsgolyó fanatikusok zöldülésében, de mégis csak hozzátesz icipicit a klímaváltozás elleni küzdelemhez.